BURNING LOVE

22. NOVEMBER – 30. NOVEMBER

OM FORESTILLINGEN


Det unge par, Andi og Anschi, er forelskede men har svært ved at finde hinanden. På motorvejsbroen i den kedelige tyske provinsby drømmer de to om vidt forskellige ting. Han længes efter friheden på en motorcykel, mens hun drømmer om stabilitet og tryghed. Det eneste de er enige om, er at deres forældre er langt ude. Til november går deres kærlighed op i flammer. Find din billet her eller læs mere om forestillingen nedenfor.

HVORFOR BURNING LOVE?


Kærlighedsdramaet BURNING LOVE er skrevet af tyske Fitzgerald Kusz i 1984, og har derfor efterhånden mange år på bagen. Ifølge forestillingens instruktør, Melanie Franck Frølund, har forholdet mellem Andi og Anschi alligevel stadig masser af byde på, hvad man forhåbentlig også vil kunne se, når historien rammer Tårnby Teater anno 2019:

Melanie: “Historien om ung kærlighed er tidsløs. Selvom forestillingen udfolder sig i 80’ernes Tyskland, er følelserne, vi oplever i stykket, jo stadig genkendelige og relevante for publikum i dag.”

Melanie har senest instrueret forestillingen RØD (2016) på teatret, men det er første gang, at Melanie skal prøve kræfter med at instruere et decideret kærlighedsdrama på teatret. I BURNING LOVE får hun muligheden for netop dét, og for at arbejde med nogle af teatrets yngre kræfter:

Melanie: “Forestillingen er et slice of life. Vi møder karaktererne i deres hverdag og ser deres personligheder udfolde sig med og mod hinanden. Alle bærer rundt på hemmeligheder og oplevelser, som har formet dem. Som publikum kan man gøre sig forestillinger om, hvem disse to mennesker er, har været og vil blive – gennem forestillingens hverdagsøjeblikke. BURNING LOVE skal altså spille nu, fordi følelserne er universelle og tidsløse, og fordi det er fedt, at teatrets unge mennesker får muligheden for at komme på scenen.”

“ANDI OG ANSCHI, DET PASSER EGENTLIG GODT SAMMEN…”

-FITZGERALD KUSZ, BURNING LOVE

ANDI & ANSCHI


I rollerne som Andi og Anschi står henholdsvis Asger Nordbæk Rasmussen og Laura Jensen. Laura har senest stået på teatrets scene i SPLINTEN I HJERTET(2018) og BARE MIG SELV (2019), mens Asger skal prøve kræfter med sin første forestilling som voksenmedlem på teatret. En opgave, der, ifølge ham selv, er et nyk opad i forhold til de tidligere forestillinger, han har medvirket i:

Asger: “Der er kæmpe forskel på at spille ungdomsforestillinger og på en så seriøs voksenforestilling som denne. Seriøsiteten er på et max niveau, og forestillingen er generelt en af de største udfordringer, jeg har været igennem.”

Laura: “Ja, det er en kæmpe udfordring. Det sværeste er for mig at være så troværdig som muligt i karakteren som Anschi. Hun bliver enormt påvirket af Andis reaktioner og har mange følelser på spil. Det kræver derfor konstant høj energi fra både Asger og mig at holde de spændende momenter oppe.”

Når Asger og Laura træder på scenen til november som Andi og Anschi handler det om kærlighed, og der er ikke andre på scenen til at støtte op omkring dem. De intime følelser og relationen mellem Andi og Anschi, som BURNING LOVE fokuserer på, kræver derfor stor tillid mellem forestillingens medvirkende, og her er det måske en fordel, at Laura og Asger kender hinanden i forvejen:

Laura: “Asger og jeg kender hinanden rigtig godt personligt, hvilket gør det nemmere at rykke grænser sammen. Det er et trygt sted at springe ud i tingeneDet kræver til gengæld høj koncentration, så vi ikke ender som Asger og Laura på scenen i stedet for Andi og Anschi. Det er to karakterer, der ligger langt fra Asger og jeg selv, så det tager tid at komme ind i hovederne på dem.”

Asger: “Ja, det er en kæmpe udfordring at skulle spille en karakter, der er så modsat sig selv. En heteroseksuel, socialt akavet ung fyr med psykotiske tendenser er den mest crazy rolle, jeg har spillet i mit liv.”

Laura: “Derudover er der klart en udfordring i sprogetDet er jo en forestilling fra 80’erne, så sproget er lidt anderledes end det, vi bruger i dag. Det kræver noget at få ordene og sætningerne til at ligge naturligt i munden.”

2.500 BLOMSTER


Selvom billederne fra forestillingen næppe yder scenografien til BURNING LOVE retmæssig respekt, kan man alligevel få en fornemmelse af, hvad der venter én i teatermørket. De røde farver præger både gulv og kasser, hvilket står i kontrast til teatrets normale blackbox-scene. Og så er der blomsterne – godt 2.500 blomster af silkepapir. Det er forestillingens scenograf, Jens Pociot der står bag konceptet – et koncept, der ifølge ham, har krævet en del arbejde:

Jens: ”Vi er kommet frem til det visuelle univers gennem en masse brainstorming og trial and error. Selve stykket foregår  både i en park, i en skole, hjemme mv., men vi har prøvet at finde kernen af stykket og lade scenen afspejle fortællingen på et mere abstrakt niveau. BURNING LOVE handler om de to karakterers forhold og opfattelse af sig selv og omverdenen. De er i en drømmende alder, hvor alt er muligt og hvor de ikke har oplevet konsekvenser ved deres handlinger endnu. Vi har derfor fokuseret på den unge, drømmende kærlighed og har arbejdet med idéen om en eng af røde roser.”

Holdet får løbende hjælp af teatrets andre medlemmer til at nå den massive målsætning om at få så mange roser produceret til forestillingen:

Jens: “Det er en svær opgave at få vores beskedne scene til at give følelsen af en eng af røde roser. Det kommer til at kræve 2.500 roser, hvis ikke flere, som vi selv producerer. Roserne skal foldes i silkepapir, og der skal laves stilke af ståltråd til alle sammen. Jeg tror, det bliver omkring 600 meter ståltråd, så det er en vildt hård og omfattende opgave, men jeg synes virkelig, at vi opfylder ønsket om, at scenen skal tage del i fortællingen, være æstetisk flot og have symbolsk betydning.”

HOLDET BAG


Instruktion:Melanie Franck Frølund
Skuespil:Asger Nordbæk Rasmussen og
Laura Jensen
Scenografi:Jens Pociot
Dramatiker:Fitzgerald Kusz
Spilleperiode:22. – 30. november

“LA’ OS HÅBE DET BEDSTE…”

-FITZGERALD KUSZ, BURNING LOVE

BILLETTER


BURNING LOVE

22. NOVEMBER – 30. NOVEMBER

Det unge par, Andi og Anschi, er forelskede men har svært ved at finde hinanden. På motorvejsbroen i den kedelige tyske provinsby drømmer de to om vidt forskellige ting. Han længes efter friheden på en motorcykel, mens hun drømmer om stabilitet og tryghed. Det eneste de er enige om, er at deres forældre er langt ude. Til november går deres kærlighed op i flammer. Find din billet her eller læs mere om forestillingen nedenfor.

HVORFOR BURNING LOVE?


Kærlighedsdramaet BURNING LOVE er skrevet af tyske Fitzgerald Kusz i 1984, og har derfor efterhånden mange år på bagen. Ifølge forestillingens instruktør, Melanie Franck Frølund, har forholdet mellem Andi og Anschi alligevel stadig masser af byde på, hvad man forhåbentlig også vil kunne se, når historien rammer Tårnby Teater anno 2019:

Melanie: “Historien om ung kærlighed er tidsløs. Selvom forestillingen udfolder sig i 80’ernes Tyskland, er følelserne, vi oplever i stykket, jo stadig genkendelige og relevante for publikum i dag.”

Melanie har senest instrueret forestillingen RØD (2016) på teatret, men det er første gang, at Melanie skal prøve kræfter med at instruere et decideret kærlighedsdrama på teatret. I BURNING LOVE får hun muligheden for netop dét, og for at arbejde med nogle af teatrets yngre kræfter:

Melanie: “Forestillingen er et slice of life. Vi møder karaktererne i deres hverdag og ser deres personligheder udfolde sig med og mod hinanden. Alle bærer rundt på hemmeligheder og oplevelser, som har formet dem. Som publikum kan man gøre sig forestillinger om, hvem disse to mennesker er, har været og vil blive – gennem forestillingens hverdagsøjeblikke. BURNING LOVE skal altså spille nu, fordi følelserne er universelle og tidsløse, og fordi det er fedt, at teatrets unge mennesker får muligheden for at komme på scenen.”

“ANDI OG ANSCHI, DET PASSER EGENTLIG GODT SAMMEN…”

-FITZGERALD KUSZ, BURNING LOVE

ANDI OG ANSCHI


I rollerne som Andi og Anschi står henholdsvis Asger Nordbæk Rasmussen og Laura Jensen. Laura har senest stået på teatrets scene i SPLINTEN I HJERTET(2018) og BARE MIG SELV (2019), mens Asger skal prøve kræfter med sin første forestilling som voksenmedlem på teatret. En opgave, der, ifølge ham selv, er et nyk opad i forhold til de tidligere forestillinger, han har medvirket i:

Asger: “Der er kæmpe forskel på at spille ungdomsforestillinger og på en så seriøs voksenforestilling som denne. Seriøsiteten er på et max niveau, og forestillingen er generelt en af de største udfordringer, jeg har været igennem.”

Laura: “Ja, det er en kæmpe udfordring. Det sværeste er for mig at være så troværdig som muligt i karakteren som Anschi. Hun bliver enormt påvirket af Andis reaktioner og har mange følelser på spil. Det kræver derfor konstant høj energi fra både Asger og mig at holde de spændende momenter oppe.”

Når Asger og Laura træder på scenen til november som Andi og Anschi handler det om kærlighed, og der er ikke andre på scenen til at støtte op omkring dem. De intime følelser og relationen mellem Andi og Anschi, som BURNING LOVE fokuserer på, kræver derfor stor tillid mellem forestillingens medvirkende, og her er det måske en fordel, at Laura og Asger kender hinanden i forvejen:

Laura: “Asger og jeg kender hinanden rigtig godt personligt, hvilket gør det nemmere at rykke grænser sammen. Det er et trygt sted at springe ud i tingeneDet kræver til gengæld høj koncentration, så vi ikke ender som Asger og Laura på scenen i stedet for Andi og Anschi. Det er to karakterer, der ligger langt fra Asger og jeg selv, så det tager tid at komme ind i hovederne på dem.”

Asger: “Ja, det er en kæmpe udfordring at skulle spille en karakter, der er så modsat sig selv. En heteroseksuel, socialt akavet ung fyr med psykotiske tendenser er den mest crazy rolle, jeg har spillet i mit liv.”

Laura: “Derudover er der klart en udfordring i sprogetDet er jo en forestilling fra 80’erne, så sproget er lidt anderledes end det, vi bruger i dag. Det kræver noget at få ordene og sætningerne til at ligge naturligt i munden.”

HOLDET BAG


Instruktion:Melanie Franck Frølund
Skuespil:Asger Nordbæk Rasmussen og
Laura Jensen
Scenografi:Jens Pociot
Konstruktør af scenebro:Henrik Lötschberg
Billeder:Emil Bue
Dramatiker:Fitzgerald Kusz
Spilleperiode:22. – 30. november

 

BILLETTER


2.500 BLOMSTER


Selvom billederne fra forestillingen næppe yder scenografien til BURNING LOVE retmæssig respekt, kan man alligevel få en fornemmelse af, hvad der venter én i teatermørket. De røde farver præger både gulv og kasser, hvilket står i kontrast til teatrets normale blackbox-scene. Og så er der blomsterne – godt 2.500 blomster af silkepapir. Det er forestillingens scenograf, Jens Pociot der står bag konceptet – et koncept, der ifølge ham, har krævet en del arbejde:

Jens: ”Vi er kommet frem til det visuelle univers gennem en masse brainstorming og trial and error. Selve stykket foregår  både i en park, i en skole, hjemme mv., men vi har prøvet at finde kernen af stykket og lade scenen afspejle fortællingen på et mere abstrakt niveau. BURNING LOVE handler om de to karakterers forhold og opfattelse af sig selv og omverdenen. De er i en drømmende alder, hvor alt er muligt og hvor de ikke har oplevet konsekvenser ved deres handlinger endnu. Vi har derfor fokuseret på den unge, drømmende kærlighed og har arbejdet med idéen om en eng af røde roser.”

Holdet får løbende hjælp af teatrets andre medlemmer til at nå den massive målsætning om at få så mange roser produceret til forestillingen:

Jens: “Det er en svær opgave at få vores beskedne scene til at give følelsen af en eng af røde roser. Det kommer til at kræve 2.500 roser, hvis ikke flere, som vi selv producerer. Roserne skal foldes i silkepapir, og der skal laves stilke af ståltråd til alle sammen. Jeg tror, det bliver omkring 600 meter ståltråd, så det er en vildt hård og omfattende opgave, men jeg synes virkelig, at vi opfylder ønsket om, at scenen skal tage del i fortællingen, være æstetisk flot og have symbolsk betydning.”